Funchal/Madeira

Funchal/Madeira 18.juni

Mandag 3.juni  var båten klar for overfarten til Madeira. La ut fra Cascais med full seilføring i passe vind. Har fått utskrift på værmeldingene og det ser riktig bra ut. Utpå dagen bærer det «utforbakke». Går mot dypder på 2000 meter. Landet på den Iberiske halvøya forsvinner etter hvert i disen bak meg. De to seilbåtene som gikk ut sammen med meg, holdt stø sydlig kurs, så nå er jeg alene Har besøk av delfiner. Noen hopper opp i lufta. Kanskje leker de, eller kanskje det er en måte å jakte fisk. Utpå ettermiddagen er jeg ute på 4000 meters dybde. Ser etter hvert ryggen på en hval. Det er vanskelig å bedømme størrelsen, men den er ikke så veldig stor.

 

Tirsdag 4.juni kl.06.30 N37°16# W10°39". Overskyet vær, vestlig vind. Seiler etter hvert inn over nordskråningen av Gorringe Ridge. I nordvester det målt 5102meter på det dypeste. I sørøst, på Gettysburg Seament er det ikke mer enn 20meter dypt. Her ville de høyeste fjellene i Alpene forsvinne under vann om man flyttet dem.

Onsdag 5.juni. Fant en liten blekksprut på dekk i morges. Har nå gått på stø kurs 226°, men må nå korrigere for å komme lenger vest. Kl.13.00 er jeg på N35°23" W13°04". Er nå på høyde med Marokko i Nord-Afrika. Har flere skip rundt meg, det er nok trafikk til og fra Gibraltar.

Torsdag 6.juni.  Er oppe en liten tur etter midnatt. Ser et skip komme etter meg på styrbord. Den passerer med god klaring. Det er ingen måne, men stjerneklart. Finner Karlsvogna og peiler inn Polstjerna så kursen sørover er det ingen tvil om!

 

Utpå ettermiddagen krysser jeg helt opp i vinden fra SW. Båten går stødig og godt på full seilføring. Jeg kan stå oppreist uten å holde meg fast. Det er en god følelse! Litt senere ser jeg tunge skybanker i nordvest, og spekulerer litt på om det blir uvær av det.

Før jeg sovner stiller jeg klokka på vekking til kl 02.00. Skal omtrent i den tida se fyret på Ilheu de Cima.

 

Fredag 7.juni Er oppe kl.02.00 og ser da blinkene fra fyret. De er uregelmessige på grunn av dønningene Ghost går i, men etterhvert som jeg kommer nærmere blir de regelmessige; tre korte blink, så en pause, så tre nye blink?.

 

Prøver å sove siden det er langt inn til land, men det blir til at jeg ble sittende ved roret utover natta. Det er stummende mørke rundt meg, ser kun skumskavlene på bølgetoppene, og de rytmiske blinkene fra fyret der fremme.

I femtida begynner jeg å se konturene av Porto Santo. Posto Santo er den første øya du møter år du kommer inn mot Madeira fra Nord-øst. Dagslyset kommer da jeg når kysten og går inn på havna og fortøyer. Blir på Porto Santo i to dager før jeg fortsetter til Madeira som er en dagsetappe unna. Er glad jeg gikk inn på marinaen i Quinta do Lorde, da det var et fantastisk flott sted.  Både naturen og bebyggelsen var flott. Neste dag tok jeg båten ut til ei stor bukt som het Enseada da Abra. Lå her for anker i to netter. Var på land flere ganger for å utforske det ørkenaktige landskapet. Rodde også turer langs land med gummibåten for å se landet fra sjøsida.

Her var det høye klippevegger med små strender innimellom. Vannet var helt klart, og med dykkermaska var det flere forskjellige små og store fisker å se.

Fortsatte etter hvert vestover kysten. Passerte flere små byer, bl.a Machico hvor Portugiserne for første gang gikk i land i 1419. Da Joac Gonzalves Zorco og mannskaet hans kom hit var øya ubebodd og dekket av skog. Ordet Madeira betyr tre (skog).

 

Tok båten helt under klipa med kristusfiguren, og kom inn på havna i Funchal kl.13.30. Det var ei heller lita og trang havn til å være i hovedstaden. Jeg valgte å ligge for anker utafor havna. Det var veldig mye svell der, og det var vanskelig å komme til land med gummibåten. Jeg ble etter hvert så lei av slingringa at jeg gikk inn på havna likevel for å få ro.

Har vært på mange sykkelturer. En dag tok jeg bussen til nordsida av øya. Det var veldig frodig og fint. Banantrærne vokser litt overalt, men det er også mange frukttrær jeg ikke kjenne navnet på her. En dag var jeg oppe i Monte. Det var som et eget samfunn her oppe. Det var mye skrik og latter når turistene akte tobbogan, en slags treslede, ned de bratte bakkene mot byen. Før turistene kom hit til øya, ble de brukt til å frakte ned all slags varer; grønnsaker, frukt, og materialer.

 

Ute i havna er det fem katamaraner som tar turistene ut på havet for å se etter delfiner og hval. Det er også båter her som er spesielt rigget med kraftige stenger og sneller for å ta de store fiskene! Den båten som fanget min interesse var en tro kopi av Santa Maria. Den ble bygget her på øya i 1998. Den er 22,5m lang, 7m bred og fører 192kvm seil. Den veier 92 tonn. I motsetning til originalen er denne utstyrt med en Caterpillar på 455kp. Hver gang den går ut med turister, fyrer den av signalkanonen med svartkrutt.

 

Det har nå i mange dager vært sterke nordavinder. Her i Funchal og langs sørkysten ligger vi godt i le. Så fort det løyer noe fortsetter jeg sørover til øya Selvagem Grande og videre til Canariøyene.

 

 

 

Dette var det siste brevet jeg fikk før pappa kom hjem. Det komme bilder etterhvert :-)

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Ulf Larsen

Ulf Larsen

59, Steinkjer

Avreise fra Steinkjer 24.07.12. Har seilt fra Steinkjer til Spania. Drømmen er jordomseilig. Følg meg på turen!

Kategorier

Arkiv

hits